Dzisiaj jest 24 Listopada 2017, Piątek, imieniny obchodzą:

MegaMisja – Nauka poprzez zabawę

Dodano: 30 września 2015

Fundacja Orange ogłosiła otwarcie nowego programu edukacyjnego MegaMisja. O jego założeniach, celach i zasadach rozmawiamy z Iwoną Kamińską, Koordynatorką Programu w Fundacji Orange.

 

Na czym polega program MegaMisja?

MegaMisja to ogólnopolski program edukacyjny skierowany do świetlic szkolnych. Chcemy poprzez tę inicjatywę wzmacniać kompetencje cyfrowe dzieci w wieku 6-10 lat oraz wychowawców świetlic. Zależy nam, żeby najmłodsi stali się bezpiecznymi i świadomymi użytkownikami multimediów, a wychowawcy mieli dostęp do sprawdzonych narzędzi edukacyjnych, które urozmaicą ofertę świetlicy i uczynią ją bardziej nowoczesną. MegaMisję oparliśmy o fabularyzowaną grę, po to, by dzieci z frajdą i zaangażowaniem realizowały zadania. W świetlicy nie ma ocen, panuje luźniejsza atmosfera i można się uczyć poprzez zabawę. Tak ma być w MegaMisji.

Jak będą wyglądały zajęcia?

Nasze aktywności oparliśmy o system grywalizacji i platformę internetową, która będzie raz w tygodniu podsuwać kolejne wyzwania do realizacji przez całą grupę najmłodszych przy wsparciu wychowawcy. Fabuła gry przenosi dzieci do cyfrowego laboratorium i pełnej przygód misji. Będą tu genialne dzieciaki oraz Psotnik, którego figle dzieci będą naprawiać, by chronić laboratorium. Zadania są tak dobrane, aby zapewnić uczniom możliwość nabycia 10 kluczowych umiejętności i postaw, zdefiniowanych przez Fundację Nowoczesna Polska w „Katalogu kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych”.

Uczniowie nauczą się, jak bezpiecznie korzystać z internetu, jakie treści można udostępniać w sieci, jak chronić swoją prywatność, przestrzegać netykiety i praw autorskich, tworzyć i obrabiać proste grafiki, dźwięki i filmy. Nauczyciele uczestniczący w programie otrzymają przygotowane przez nas instruktaże i scenariusze, po to, by wzbogacać też swoją wiedzę o bezpieczeństwie w sieci i móc wspierać dzieci. To informacje przydatne każdemu wychowawcy w XXI wieku.

Czyli będzie to rodzaj gry? Czy dzieci będą ze sobą rywalizować, zdobywać jakieś punkty, kolejne poziomy zaawansowania?

Projektując grę, nie myśleliśmy o tworzeniu rywalizacji, ale warunków do współdziałania. Wiele zadań w MegaMisji będzie wymagać pracy zespołowej, przewidujemy też współpracę między świetlicami. Staraliśmy się, aby zadania były wykonywane nie on–line, ale w przestrzeni świetlicy, szkoły czy na podwórku. Dzieci dobrze sobie radzą z technicznymi sprawami, są obyte ze sprzętem, a nam chodzi bardziej o budowanie postaw – ostrożności, uważności, pokazywanie, że można być twórcami, mieć krytyczne i kreatywne podejście do nowych mediów, a nie tylko biernie i bezrefleksyjnie „konsumować” to, co jest w sieci.

Oczywiście będą w tej grze nagrody, aby motywować świetlice do realizacji zadań: tablety, książki, gry edukacyjne, materiały plastyczne, które wzbogacą wyposażenie placówki i służyć będą wszystkim dzieciom.



A jaka jest rola wychowawcy świetlicy? Czy powinien posiadać już pewne kompetencje cyfrowe, aby uczyć dzieci, jak bezpiecznie i mądrze korzystać z technologii?

Przygotowując MegaMisię konsultowaliśmy się z opiekunami świetlic, przeprowadziliśmy też badania w 200 szkołach, aby sprawdzić, jakie są ich potrzeby w tym zakresie. Wynika z nich, że o ile znacząca większość wychowawców świetlic korzysta z nowoczesnych mediów w życiu prywatnym, nie wykorzystuje ich w pracy z dziećmi.

Dlatego będą oni mieli do dyspozycji nie tylko szczegółowe scenariusze zajęć, ale też tematyczne filmy instruktażowe i wsparcie szkoleniowe. Staraliśmy się również, aby zadania nie były dla nich zbyt obciążające - są przewidziane raz na tydzień, a wykonanie każdego nie powinno zająć dłużej niż 2 godziny.

Jestem przekonana, że przygotowane przez nas materiały edukacyjne pozwolą wychowawcom świetlicy swobodniej porozumieć się z dziećmi na temat nowych technologii oraz umocnić ich pozycję jako cyfrowych przewodników.

Dlaczego akurat świetlice szkolne? Czy edukacja w szkole nie jest już wystarczająco cyfrowa?

Z badań wynika, że obecnie świetlice pełnią dwie główne funkcje- „przechowalni dzieci” czekających na lekcje lub miejsca odrabiania prac domowych. Zajęcia z twórczym wykorzystaniem nowych technologii należą do rzadkości. Tymczasem już 2 mln najmłodszych uczniów w Polsce surfuje po internecie. Nie wszyscy wiedzą, jak robić to bezpiecznie i gdzie znajdować wartościowe treści w sieci. Zdaniem 97% wychowawców świetlic nowe technologie są szansą na ciekawszą i łatwiejszą naukę dla dzieci. Jednocześnie 80% z nich obawia się zagrożeń, jakie powodują technologie cyfrowe wśród najmłodszych. Dodatkowo, w świetlicach często brakuje wyposażenia.

Może nie wszyscy to wiedzą, ale wychowawcy świetlic czują, że ich status w społeczności szkoły jest niższy niż nauczycieli przedmiotowych. Jednocześnie mają pozytywny stosunek do pracy, poczucie spełnienia i satysfakcji. Postanowiliśmy pomóc rozwinąć potencjał świetlic i po raz kolejny zareagować na potrzebę cyfrowej edukacji dzieci.

Jak można głosić się do Programu?

Do MegaMisji może zgłosić się każda szkoła podstawowa prowadząca świetlicę. Wystarczy do 16 października przesłać do nas filmik prezentujący świetlicę i wypełnić krótki formularz na stronie www.megamisja.pl. Ze zgłoszeń wybierzemy 50 szkół, które wezmą udział w edycji pilotażowej.

Ten pilotaż pozwoli nam sprawdzić nasze założenia i lepiej przygotować się do pełnej edycji w roku szkolnym 2016/2017, która obejmie już kilkaset świetlic.

Nauczyciele zainteresowani udziałem w programie nie muszą posiadać specjalistycznej wiedzy informatycznej, ani być cyfrowymi ekspertami. Powinni jednak być otwarci na współpracę i poznawanie nowych technologii. Jesteśmy bardzo podekscytowani tą współpracą i mam nadzieję, że wspólnie uda nam się zrobić wiele dobrego.

Więcej informacji na stronie www.megamisja.pl.



Czytaj również